Into thin air - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Ruud en Jose - WaarBenJij.nu Into thin air - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Ruud en Jose - WaarBenJij.nu

Into thin air

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Jose

13 Augustus 2008 | Ecuador, Quito

Hoi allemaal!

Gisteren hebben wij letterlijk en figuurlijk een adembenemende tocht gemaakt. We zijn, samen met andere backpackers en een gids, naar het nationaal park Cotopaxi geweest. Hier zijn we met jeeps de vulkaan Cotopaxi opgereden, naar een hoogte van 4500 meter. Vervolgens hebben we nog 500 hoogtemeters gelopen naar het begin van de gletscher op een hoogte van 5000 meter. Het was een erg vermoeiende tocht (vanwege de ijle lucht), but hé the views are really great!
Na een heerlijke lunch in de refuge op 4800 meter (wie heeft er al eens op die hoogte geluncht?) hebben we de tocht omlaag met de mountainbike afgelegd. De tip van verschillende van jullie was om de remmen te testen voor het vertrek. Dit heeft echter niet mogen baten, halverwege brak de voorrem van Ruud in tweeen. Och ja, beter dan beide remmen...

De dag voor de dag van deze spectaculaire tocht (zondag) zijn we met een gids (antropoloog) naar verschillende indianendorpen geweest. In elk dorp hadden de indianen nog een eigen ambacht. Echt super mooi en vooral knap wat deze mensen allemaal met de hand kunnen maken. Doosjes van bamboe, ponsho´s, sombreros, geweven kunstwerken, etc. Echt uniek.

Om dit bericht te eindigen en om jullie nog iets te leren over het land, in de categorie ´wist je dat´:
- De term ´bananenrepubliek´ afkomstig is van Ecuador, omdat in 1970 Ecuador meer bananen exporteerde dan elk ander land in de wereld;
- Wij echter nog slechts een banaan hebben gegeten tot nu toe;
- Ecuador 13 miljoen inwoners heeft, waarvan 25 procent indianen.
- Dit percentage steeds kleiner wordt.
- Ecuador slechts twee seizoenen heeft: zomer en winter, of beter gezegd het droge en natte seizoen.
- Hierdoor in Ecuador geen goede wijn gemaakt kan worden. (Druiven hebben vier seizoenen nodig. Dus Henk...)
- Hier elke morgen ontbeten wordt met vers fruit, jugo (vers vruchtensap), huevos revueltos (gepratsjte, gebakke eier) en geroosterd brood.
- Het eten hier erg lijkt op het Nederlands eten: veel aardappelen en rijst, vlees en veel groenten (bloemkool, brocolli, bonen, etc), waarbij rijst de overhand heeft.
- Op elke hoek van de straat en hier tussen in straatverkopers staan met mandarijnen, telefoonkaarten, snoep, chips, etc, etc.
- De bussen hier met open deuren rijden en overal en nergens stoppen.
- ´Sierra madre del sur´ ´bergmoeder van het zuiden´ betekent.

Wij gaan nu de laatste keer Quito bekijken en ons klaar maken voor de busrit (van 11 uur) naar de kust: Puerto Lopez.

Tot over een paar dagen weer.

Groetjes Ruud en José

  • 13 Augustus 2008 - 18:05

    Berty:

    Hey Ruud en José,

    Jullie hebben al veel moois gezien en gedaan. Ik zou zeggen ga zo door en geniet met volle teugen. Succes met de busreis ( is geen zuidooster of connexion ) en veel plezier in Puerto Lopez.
    Groetjes Hans en Berty

  • 13 Augustus 2008 - 19:30

    Karin En Henk:

    Hoi Jose en Ruud,

    Nice to hear from you again.
    Elke dag kijken we wel een paar keer of er weer een nieuw verhaal op jullie site staat. Toch een leuke vinding om op deze manier jullie belevenissen te volgen. Ik zag dat de wijn in Ecuador niets wordt, maar er is nog hoop: er komen nog 2 landen. Jullie hebben het over indianen. Mijn beeld is dat die in wigwams wonen, met pijl en boog schieten en op bisons jagen. Is dat nog zo, of rijden ze met de cabrio, geleid door een tomtom, naar de sauna?
    Vaarwel aan Quito en op naar de volgende belevenis.
    Have fun.

    Groet,
    Karin en Henk

  • 13 Augustus 2008 - 20:16

    Tonny:

    Hallo Ruud en Jose
    Blij weer wat van jullie te horen.
    Spannnende verhalen, maar
    ook genieten van de omgeving.
    Ik neem aan dat de beelden die bij de verhalen horen ook nog een keer komen.
    Goede reis naar de kust.
    Als jullie dolfijnen zien, let dan ook op Flipper.
    Veel plezier verder, tot het volgende verhaal.
    Kus en Knuffel, Tonny

  • 13 Augustus 2008 - 21:15

    Pierre:

    hoi jose en ruud

    fijn weer van jullie te lezen. fijn ook te weten dat ik niet de enige fietsende brokkenpiloot in de familie ben.maar zolang het breken beperkt blijft tot het materiaal is er niet zoveel aan de hand toch.
    zo ging luik b.l. goed behalve het moment dat ik omkiepte toen mijn voet niet snel genoeg van jouw (Ruud) pedaal losraakte.ruud je fiets staat al bij dame in sjwame en ik schakel nu over naar lopen dus verder geen zorg daarover.
    dat ze daar in ecuador geen klare wijn kunnen fabriceren boeit me niet zo. maar hoe zit het met het bier en de terrassen.
    eten klinkt wel gezond als ik het zo hoor.jullie vertellen trouwens dat ze er wel veel petatte hebben maar kunnen ze ook friet bakken?
    krijgen jullie daar ook iets mee van de olympische spelen?
    ben benieuwd hoe de busreis naar de zee verloopt. lijkt me niet zo comfortabel maar met een fysiotherapeut erbij kan je wel wat hebben jose nietwaar?
    ik hoop in ieder geval dat jullie weer een indrukwekkende ervaring kunnen bijschrijven.heel veel plezier. laat gauw weer wat van jullie horen



  • 14 Augustus 2008 - 11:23

    Rian En Roel:

    Hej peoples,

    Zoals ook bij de andere verhalen klinkt dit weer geweldig!! Ik moet zeggen dat jullie het mooi kunnen beschrijven, zodat wij er op dit moment ook nog onze eigen beelden bij kunnen bedenken.. Die berg was voor jullie voltrainde bodys natuurlijk peanuts, hihi! Maar wat weer een geweldige ervaringen inderdaad om op die hoogte te lunchen en dan een ruige tocht omlaag. Een ervaring om nooit te vergeten!
    Maar dat met die Indianen lijkt me het meest geweldig om te zien! Was natuurlijk mooi om zo'n cultuur ook eens van dichtbij te zien, in plaats van alleen op de televisie.

    Nog heel veel plezier en we zijn weer benieuwd naar het volgende verhaal en maybe ook de pictures. Want ze zeggen dat een beeld meer zegt dan duizend woorden...

    Grtz!!

  • 14 Augustus 2008 - 14:39

    Frank:

    Weet je wat ik zo prettig vind, de achtergrond info!

    By the way; typisch, Ruud dat uitgerekend jij die remmen weer kunt laten hiemmelen...

    GRTZ,
    Frenk, Claud en Isje

  • 15 Augustus 2008 - 12:07

    Willem:


    Gaaf!!!
    Ik heb wel eens gelucht op 4800m. Alleen waren de bergen om me heen dan allemaal lager... Moet een geweldige ervaring zijn daar!!!
    Overigens sprak ik tijdens mijn trektocht voor VNS een jongen die in Evuador woont. Waarschijnlijk in een van de indianendorpen die jullie bezocht hebben.
    De wereld is klein...
    Geniet ze!!

  • 15 Augustus 2008 - 16:20

    Laura:

    Heej Ruud en José

    Wat fijn dat het allemaal goed gaat daar!!
    Ik vind de verhalen nu al helemaal super om te lezen. Geniet er van

    Dikke kus
    Laura en Niels

  • 16 Augustus 2008 - 16:35

    Karin:

    Hoi Jose en Ruud.
    Het eerste kaartje is vandaag (16-8) aangekomen. Bedankt.
    Zo te lezen genieten jullie van de reis. Elke dag kijk ik een paar keer als er weer een nieuw verhaal te lezen is op jullie site. Ik ben benieuwd hoe het in Puerto Lopez is. Kusjes,Karin.

  • 16 Augustus 2008 - 16:46

    Mientje:

    Hoi Ruud en jose,

    Gebroken rem ! Ik schrik me wezenloos! Ik durf nu niks meer te schrijven want ik was (een van)degene die zich afvroeg of je wel goede remblokjes had. Ben natuurlijk niet een ervaren fietser maar vraag me dan toch af hoe je dan heelhuids beneden komt. Wel een super ervaring wat jullie allemaal meemaken. Geniet van jullie lekker gezonde eten en op naar de kust. Sterkte met de lange reis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Ruud en Jose

Actief sinds 11 Maart 2008
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 24835

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2017 - 09 Maart 2018

Nieuw-Zeeland

03 November 2012 - 08 December 2012

Patagonië

01 Augustus 2008 - 02 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: