De Cordilla Real - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ruud en Jose - WaarBenJij.nu De Cordilla Real - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ruud en Jose - WaarBenJij.nu

De Cordilla Real

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Jose

25 Oktober 2008 | Bolivia, La Paz

Om even verder te gaan op het vorige bericht, we zijn een aantal dagen in Sorata geweest, waar we gewandeld en gemountainbiked hebben. Maar van uitrusten is weinig terecht gekomen...

In eerste instantie wilden we maandag de bus nemen naar Sorata. Dit ging echter niet helemaal volgens plan, omdat een half miljoen Boliviaanse boeren besloten een protestmars richting La Paz te houden. Hierdoor kon niemand La Paz in of uit. Of ja, het was geen echte protestmars: ze protesteerden namelijk over het feit dat het parlement moest stemmen over een te houden referendum over de nieuwe grondwet (beetje wazig he). Gelukkig was het een erg rustig protest en was het eigenlijk wel leuk al deze in klederdracht gekleedde boeren en boerinnen door de stad te zien lopen. Erg fleurig.
Dinsdag dan de nieuwe poging, die gelukkig wel slaagde. In een minibusje wel te verstaan. En nu is de vraag hoeveel mensen passen er in een minibusje (zo´n busje wat ze bij José vroeger thuis hadden)? Nou, hier in Bolivia slagen ze erin met een beetje hangen en wurgen om 20 personen in zo´n busje te krijgen. Exclusief bestuurder... Ja, confortabel dus!
Na vier uurtjes rijden waren we gelukkig in Sorata, een heerlijk rustig bergdorpje met mooie uitzichten (en weinig toeristen!). Heerlijk!!!
Omdat hier niet echt toeristenbureautjes zitten, moet je zelf eigenlijk alles regelen. Omdat we een wandeling wilden gaan maken, moesten we op zoek naar een gids. Deze hadden we zo geregeld bij de vereniging voor gidsen en porters.

Woensdag gingen we met onze privégids aan de wandel. En niet zo maar een wandelingetje... Na een dikke acht uur wandelen, 1600 meter stijgen en dalen, en natuurlijk genieten van prachtige uitzichten, waren we blij dat we weer terug waren in Sorata. We zijn ons lekker op het terras van het hostal gaan zitten, met een fles cola en een veel te duur betaald zakje doritos. Maar och, dat hadden we verdiend.
Donderdag zijn we gaan mountainbiken. Een spectaculaire tocht over keien, smalle paadjes, door een leuk dorpje, langs riviertjes en natuurlijk alleen maar downhill. Echt super gaaf, een mooie tocht door zo´n prachtige omgeving. Technisch wel een beetje moeilijk, maar we zijn er weer zonder hals- und beinbruch vanaf gekomen.
Vrijdag wilden we rustig aan doen en besloten een vrijwel vlakke wandeling te maken naar een grot. Deze 24 km lange wandeling bleek echter niet zo vlak te zijn... Na 12 km aangekomen bij de grot, even binnen gekeken waar een prachtig meer was, en weer snel naar buiten.
Op de terugweg naar Sorata nog even lekker op een terrasje gezeten.

Vandaag zijn we weer terug gekeerd naar La Paz en hebben natuurlijk snel nog even wat tourtjes geregeld. We kunnen natuurlijk niet stil blijven zitten...
Maandag gaan we weer eens wat hiken, net als woensdag. Donderdag waarschijnlijk mountainbiken. Tussendoor een beetje souveniertjes kopen en terrasjes pikken.
En zaterdag vliegen we hopelijk terug naar Nederland. Het zal wel een lange reis worden, via Santa Cruz, Miami, Londen en Amsterdam. Zondagmiddag rond een uur of vier hopen we op Schiphol te zijn.

• 25 Oktober 2008 - 20:58

Tonny:

Hallo Ruud en Jose
    Het lijkt wel of de verhalen steeds spannender worden.
    "Bussen" blijft toch wel zo'n beetje op no 1 staan van gevaarlijke sporten.
    Nog een kleine week te gaan, blijf wel voorzichtig maar geniet vooral van deze dagen.
    liefs en knuffel.

• 26 Oktober 2008 - 09:07

Berty:

Hallo Ruud en Jose,
    Als jullie weer in Nederland zijn kunnen jullie waarschijnlijk geen bus meer zien.
    Nog heel veel plezier de laatste week en we zijn erg benieuwd naar de foto's. Een voorspoedige terugreis gewenst.
    Groetjes Hans en Berty

• 26 Oktober 2008 - 10:16

Karin:

Hoi Jose en Ruud,
    Ik zie het het me al voor me, 20 personen in zo'n minibusje, ik geloof dat het bij ons nooit geluk was.
    Jullie kunnen niet "stil" zitten.Maak de komende week nog een lekkere sportieve week van, want als jullie terug zijn kunnen jullie deze activiteiten niet meer op zo'n niveau doen.Geniet er nog van en blijf goed opletten. Ik zie jullie zondag op Schiphol. Kus en knuffel

• 26 Oktober 2008 - 13:26

Ktje:

Hey!
    Geniet dr nog van de laatste week!
    Grxz Karin

• 26 Oktober 2008 - 15:47

Henk:

Zo'n reisje in een bus kan ook leuk zijn: Als deze 20 personen schaars geklede vrouwen zijn van rond de 18 jaar, willen Pierre en ik hier wel een tochtje van 4 uur mee maken. Kids, tot zondag.

• 26 Oktober 2008 - 16:49

Mat En Hélène:

Ha aktievelingen,
    Nou, dat waren weer een paar sportieve uitstapjes. Jullie kunnen echt niet stil blijven zitten. Dat wordt nog een probleem in het vliegtuig op de terugreis. Dan zullen jullie toch écht een hele tijd moeten blijven zitten. Maar geniet er nog maar van de komende week. Veel plezier, maar blijf voorzichtig.
    Groetjes, Mat en Hélène

• 26 Oktober 2008 - 17:12

Mientje :

Hoi reizigers,
    Nog steeds zit ik vol bewondering, en ook wel eens vol verwondering jullie reisverhalen te lezen en proef dat jullie een waanzinnige tijd hebben. Heerlijk ! Nu nadert het einde maar jullie laten geen moment onbenut voorbij gaan. ik wens jullie alvast een soepele terugreis en wil graag jullie volledig gedocumenteerd reisverhaal nog persoonlijk met jullie doornemen. Tot ziens in Kessel.

• 26 Oktober 2008 - 18:21

R&B:

nog een paar dagen genieten, dan wordt het afkicken geblazen...
    tot snel
    x ruth en bert

• 26 Oktober 2008 - 18:25

Sonja:

Hoi Ruud en Jose
    Wat geweldig leuk om die spannende avonturen van jullie te lezen.Ik zal ze straks nog gaan missen. Echte waaghalzen zijn jullie,SUPER.Geniet nog lekker van het mooie weertje daar en een goede terugreis.
    Ps. Ruud kan je al bijna staartjes maken?
    Groetjes Sonja en de rest van de Heusjes.

• 26 Oktober 2008 - 18:30

Judith:

Leuk om steeds van al jullie belevenissen op de hoogte te blijven. Heel veel plezier nog komende week.
    Voor ons betekent het nog maar een wedstrijd zonder jou...we miss you!!
    Groetjes Judith

• 27 Oktober 2008 - 07:48

Johan En Marijke:

Dus een rustige wandeling is bij jullie "maar" 24 km lang.. Heel veel plezier nog de laatste week!

• 27 Oktober 2008 - 18:43

John En Marcia:

Wauw wat een geweldig mooie foto's allemaal en zoveel beleefd! Super!
    Geniet van de laatste week vakantie!!!
    Tot snel! En een goede reis terug!
    Gr John en Marcia

• 29 Oktober 2008 - 07:43

Rian & Rb:

Aardig gek weer jonges! Tot binnenkort!

• 31 Oktober 2008 - 09:39

R&B: