Van hoog naar laag en terug - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ruud en Jose - WaarBenJij.nu Van hoog naar laag en terug - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ruud en Jose - WaarBenJij.nu

Van hoog naar laag en terug

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Jose

18 Oktober 2008 | Bolivia, La Paz

Het is alweer tien dagen geleden dat we het laatste bericht hebben geplaatst. En in die tien dagen hebben we weer het een en ander uitgespookt.

Na Uyuni (de zoutvlakte) zijn we naar Potosí gegaan. Hier hebben we een bezoekje gebracht aan de mijnen. Een aparte ervaring. Beetje eng. Het leek wel 50 jaar terug in de tijd: je loopt in een donkere gang met mijnwerkerskleding, diep een berg in. Vervolgens moesten we vanaf de hoofdschacht via een touw 15 meter omlaag klimmen, waarna we in de werkschacht aankwamen.
Het werken is hier echt zwaar en ongezond. Met dynamiet worden de rotsen losgeblazen, vervolgens met een schep in een mand geschept, omhoog getakeld (met de hand), in een mijnwerkerskarretje gegooid, dat vervolgens door drie mannen (met de hand) enkele kilometers naar buiten geduwd wordt.
De meeste mijnwerkers overlijden tien tot vijftien jaar na het betreden van de mijn, meestal vanwege longziekte. Echt fijn werken dus!
Verder zijn er nog mijnwerkers die om het leven komen door cave-ins of explosies (ongeveer 15 per jaar).
Erg interessant om te zien en om mee te maken, maar zeker geen werk voor ons! Het leuke is wel dat als je de mijn ingaat (als toerist), dat je dan wat cadeautjes meeneemt voor de mijnwerkers: cola, cocabladeren en dynamiet. Zo hebben de echte mijnwerkers ook nog wat aan het toerisme.

Vanuit Potosí zijn we met de bus terug naar La Paz gegaan om hier een jungletrip te regelen.
Afgelopen dinsdag zijn we dan met een piepklein vliegtuigje (19 passagiersstoelen) naar Rurrenabaque de jungle ingevlogen. Een prachtige vliegreis omdat je vlak na La Paz door de Cordilla Real (gebergte met hoge pieken) vliegt. En omdat het vliegtuig niet erg hoog vliegt, kun je de wit besneeuwde pieken bijna aanraken. Erg mooi!
Omdat de landingsbaan in Rurrenabaque niet verhard is, maar van gras is, lijkt het net alsof je landt in een wei. Aan het einde van deze wei stond een klein houten huisje, met de tekst: ´Aeropuerto Rurrenabaque´. Wel grappig.
Toen we uitstapten uit het vliegtuig kwam de mottige junglewarmte ons tegenmoet. Pfff, nog nooit meegemaakt zoiets.... en het was pas 7 uur ´s ochtends! Gelukkig hadden we deze dag niets te doen, dus konden wat wennen aan de warmte en de dag, met een maximum temperatuur van 40 graden, doorkomen in de hangmat.
Woensdag tot en met vrijdag zijn we in een junglelodge op de Pampas (savanne) geweest. Vanuit hier hebben we verschillende boottochten gemaakt om de wildlife te bekijken. En wildlife hebben ze hier genoeg... Alligators, zwarte kaaiman, capibara´s, schildpadden, pyranja´s, vele tropische vogels (van 10 cm tot 1.40 meter, ook de Tucan!) en koeien. Tja, die koeien hebben ze ook echt overal....
Echt gaaf, want omdat nu het droge seizoen is zitten eigenlijk alle beesten aan de rivier en hebben we er dus een heleboel gezien.
Woensdagavond hebben we ook nog een kort, maar spannend, tochtje gemaakt met de boot. ´s Nachts liggen namelijk alle krokodillen (en die waren er veel) aan de rivier. Als je dan met de zaklamp schijnt, zie je alle ogen oplichten.
Op een zeker moment zwom een krokodil naar de boot, dook onder water net voor de boot en net op dat moment sprong er een vis over de boot. We schrokken ons natuurlijk allemaal een hoedje. Maar wel mooi zo ´s nachts, omdat de dieren dan echt tot leven komen: ze gaan dan jagen.
Donderdagochtend zijn we te voet een tochtje gaan maken, waarbij we op zoek gingen naar de Anaconda (een lang). En we hebben er een gevonden, van ongeveer 2 meter. Maar omdat deze op weg was naar zijn holletje, hebben we alleen de staart gezien. Een beetje jammer...
Verder hebben we nog op Pyranja´s gevist. Jezus, die beesten hebben echt scherpe, grote tanden. Gelukkig hebben wij er geen ruzie mee gekregen. In plaats dat zij ons hebben opgegeten, hebben wij er eentje geproefd. Niet echt bijzonder: weinig vlees, veel graten.

Vandaag zijn we weer terug gevlogen naar La Paz. Het was nog even spannend of we konden vertrekken, omdat het er namelijk een beetje regenachtig uitzag. En omdat de landingsbaan van gras is, kan er niet gevlogen worden met regenweer (tamelijk lastig in de jungle!). Maar gelukkig konden we wel vertrekken.

De komende dagen blijven we in La Paz, weer een beetje wennen aan de hoogte. Dus rustig aan. Daarna gaan we naar Sorata, gelegen in de Cordilla Real, om hier nog wat te mountainbiken, wandelen en uitrusten.

Ow ja, over de foto´s, het blijkt nogal moeilijk te zijn in Bolivia om een internetcafé te vinden met dvdspeler. Waarschijnlijk komen er dus geen foto´s meer op de site, maar zodra we er toch een weten te vinden, is dat het eerste wat we doen.
En anders over twee weken als we weer thuis zijn...

Groetjes Ruud en José

• 18 Oktober 2008 - 21:15

Ome Frans (Tilburg):

Beste José en Ruud,

Wat een geweldige reis en wat een avonturen. Wij genieten hier van de nieuwsbrieven. Het zal straks wel weer even wennen zijn in ons koude kikkerlandje. Maar je hebt natuurlijk een periode doorgemaakt waar je de rest van je leven met plezier op terug kunt kijken en nog van kunt genieten.

• 18 Oktober 2008 - 21:38

Tonny:

Weer veel spanning en veel gezien.
    Bij de vorige verhalen zou ik ook graag meegedaan hebben, daar zou ik nu niet aan moeten denken.
    Niet onder de grond, en al zeker niet in zo'n klein vliegtuigje.

Wij gaan morgen naar de Maaspoort naar jullie fanfare luisteren.

Geniet nog van de laatste weken.
    dikke kus en knuffel Tonny

• 18 Oktober 2008 - 22:12

Pierre:

haa Tarzan en Jane ik hoor niet dat jullie tussen de bomen geslingerd hebben of was dat een ander oerwoud. wel fijn om te horen dat jullie nu nog veertien dagen vakantie gaan houden. als ik me goed herinner was dat het eigenlijke doel toch?
    fijn dat jullie dat nu toch nog gaan bereiken.
    zo te horen zijn het ""erm miense" daar dan hebben wij het toch maar goed zou ik denken.
    maar weer erg spectaculair allemaal en leuk om te lezen.dat vliegen zou ik nog wel zien zitten maar dat gedoe tussen al die beesten. wel rustig lijkt me. zoveel beesten en geen hond te zien. (tenminste die hoor ik niet bij de opsomming)
    veel plezier no ruud en jose. schrijf nog wel een mailtje.

• 19 Oktober 2008 - 12:08

Karin:

Wat een avontuur hebben jullie weer meegemaakt.
    Niks voor mij. Geniet en rust maar lekker uit de komende 2 weken.
    Misschien zien we nog wat foto's op jullie site.
    Anders tot over 2 weken.
    Kus en knuffel van Karin.

• 20 Oktober 2008 - 12:19

Lilian En Wiel:

Hey Ruud en Jose. Ik heb alles even bijgelezen liep wat achter. Het is net een avonturenboek. Tjonge tjonge wat jullie allemaal beleven zeg. Nou geniet nog maar van jullie laatste weken daar en pas goed op jullie zelf. Groetjes Wiel en Lilian.

• 20 Oktober 2008 - 14:41

Hélène:

Ha José en Ruud,

Wat een verhaal zeg. Het lijk wel uit een griezelboek, met al de enge beesten. Wie haalt het zich nou in z'n hoofd om een meer op te gaan waar veel krokodillen aan liggen en in zwemmen. Mijn haren gaan rechtop staan als ik het lees. Brrrr...
    Maar voor jullie was 't het zoveelste avontuur. Ja, het einde is bijna in zicht. Geniet er nog maar even van.

Trouwens jullie fanfare heeft gisteren 82 punten gekregen van de jury. Een zéér verdiende 1ste prijs, maar ze hadden op meer puntjes geteld. Evengoed niet getreurd en goed gefeest. De leden (waaronder Mat natuurlijk) zijn vandaag gewoon verder gegaan met feesten.

Groetjes en veel liefs, Hélène

• 20 Oktober 2008 - 16:18

Berty:

Hallo Ruud en José,

Wat een spannende avonturen hebben jullie weer meegemaakt geweldig om te lezen en blij dat ik niet in het bootje zat. Wat gaat de tijd toch snel nog 2 weken genieten en het zit er al weer op maar de herinneringen zullen altijd blijven. Nog heel veel plezier. Groetjes Hans en Berty

• 20 Oktober 2008 - 17:53

Han:

Geweldige verhalen, dat wordt nog afkikken, na zoveel avontuur. Geniet!nog van het laatste gedeelte en kom weer goed thuis. groetjes Ton en Han

• 21 Oktober 2008 - 09:26

Ingrid:

Ha Ruud en José!

Nog maar 2 weekjes... Das snel gegaan zeg. Voor jullie waarschijnlijk niet, want jullie hebben in korte tijd zo veel meegemaakt!! Jullie zullen er straks ook wel weer naar uitkijken om iedereen in Nederland weer te zien en in jullie eigen bedje te slapen!!
    Veel plezier nog in de laatste weken!

Groetjes Ingrid

• 21 Oktober 2008 - 15:13

Rianne:

Wow, wat een gave ervaringen allemaal! Die verhalen van jullie kun je zo in boekvorm uitbrengen :).
    Lijkt me leuk om over een paar weekjes ook de foto’s te kunnen bekijken… Het concours afgelopen zondag ging kei goed, prachtige muziek gemaakt en een staande ovatie. 82 punten (ietsje minder dan gehoopt) maar toch een mooie eerste prijs en alle reden om 2 dagen vol op te feesten. Geniet nog van een paar lekkere weken vakantie en tot gauw!

• 22 Oktober 2008 - 13:29

Frans Heldens:

Ik heb vandaag jullie reisverslag gelezen en ben erg onder de indruk over jullie ervaringen. Truus en ik hebben het plan om volgend jaar deze landen te bezoeken maar ik weet wel zeker dat wij het rustiger aan zullen doen dan jullie.
    De uitslag van het concours weten jullie al en we hebben er goed op gefeest. Wij zien er naar uit om jullie over een paar weken weer te kunnen begroeten op onze repetitie.
    Nog een fijne tijd en tot over een paar weken .

Groeten Frans Heldens

• 23 Oktober 2008 - 18:48

Willem:

Uitrusten???
    Dat doen jullie maar als je weer thuis bent ;-)
    Maak maar een paar mooie foto's in de Cordille Real!

Liefs uit Tilburg