Laatste week Zuid-Amerika - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ruud en Jose - WaarBenJij.nu Laatste week Zuid-Amerika - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ruud en Jose - WaarBenJij.nu

Laatste week Zuid-Amerika

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Jose

31 Oktober 2008 | Bolivia, La Paz

De laatste week in Zuid-Amerika, Bolivia om precies te zijn, hebben we natuurlijk weer niet stil gezeten.
Vanuit La Paz hebben we nog twee wandeltochten gemaakt en een spectaculaire mountainbike tocht.
Met de wandelingen hebben we onder andere Chacaltaya, de hoogste skipiste van de wereld (5400 meter), bezocht, het basiskamp van Huana Potosi en de Austria Peak (5300 meter) beklommen. Erg mooi.
De mountainbike tocht was een mix tussen single-trek, rotsige jeeproad en korte en lange trappen met natuurlijk prachtige mooie uitzichten. En natuurlijk weer alleen downhill.
Tussendoor hebben we lekker in La Paz rondgehangen en van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog wat souveniertjes te kopen.

Maar helaas zit onze reis van 3 maanden er nu bijna op en beginnen we ons al stiekem te realiseren wat voor een geweldige tijd we hebben gehad hier. Maar natuurlijk komt aan alles een keer een eind en hebben we ook weer erg veel zin om lekker terug te zijn in Kessel en alle familie en vrienden weer te zien en spreken.

Gedurende deze reis hebben we een lijstje gemaakt van de dingen die wij missen uit Nederland:
- Wc-papier gewoon weer in de wc kunnen gooien;
- De maan goed om zien;
- Lekkere koffie drinken;
- Gewoon weer het eten uit de kast kunnen halen;
- Net als kleding;
- Weer over straat te lopen zonder gek te worden van het getoeter;
- Beurs weer in de vottetes kunnen doen;
- De spullen gewoon ergens kunnen laten slingeren zonder dat het gestolen wordt;
- Lekker in ons eigen bed kunnen slapen;
- Over straat kunnen lopen zonder een plattegrond nodig te hebben;
- Kessels kunnen praten (niet alleen tegen elkaar);
- Een glas melk drinken en weer lekker vlees op de boterham kunnen doen;
- Water uit de kraan kunnen drinken;
- Ons in verkeer begeven wat aan regels gebonden is;
- Een reis van 200 km in 2 uur fixen in plaats van 7.
- En natuurlijk: familie en vrienden weer kunnen zien en spreken.

Maar natuurlijk zijn er ook een aantal dingen die wij zullen missen van Zuid-Amerika wanneer we terug zijn in Nederland:
- Alles, echt alles, op elke straathoek te kunnen kopen, 24-7;
- Een bus kunnen nemen die een half uur te laat is, maar niet vertraagd;
- Altijd en overal een taxi kunnen pakken;
- Met twee man kunnen eten en drinken voor 5 (Bolivia) tot 10 dollar (Ecuador, Peru);
- Elke tour die je maar wilt, kunnen regelen voor de volgende dag;
- De vriendelijkheid van de mensen die je altijd willen helpen;
- Spaans praten;
- Zelf het menu van de dag bepalen;
- Kunnen doen en laten wat we zelf willen;
- Het de ene dag ijskoud kunnen hebben en de volgende dag gloeiend heet;
- Lekker vers vruchtensap kunnen drinken van alle soorten vruchten;
- Een plaats in de bus of trein kunnen reserveren;
- Elke avond een ander bed kunnen uitproberen;
- Een paar uur kunnen rijden door ongerepte natuur.

Tot over een paar dagen!

Groetjes Ruud en José

• 31 Oktober 2008 - 16:07

Berty:

Hoi Ruud en José,

Fijn om te lezen dat jullie ook weer zin hebben om naar huis te gaan. Thuis zal het zeker nog een tijdje wennen zijn maar deze prachtige ervaring neemt niemand jullie meer af.
    Alvast een voorspoedige terugreis gewenst en tot ziens. Groetjes Hans en Berty

• 31 Oktober 2008 - 16:28

Karla En Mark:

geniet nog maar lkkr van de laatste dag! wij gaan morgen een weekendje na valkenburg en als we terug komen, kunnen we jullie eindelijk weer zien. want we (karla in idd geval zkr) missen jullie heel erg!
    tot zondag!
    Liefs en een dikke kus

• 31 Oktober 2008 - 16:34

Karin:

Hoi leutjes,
    Zoals jullie al schreven, aan alles komt een einde. Jullie einde is in zicht. Zaterdag vertrekken jullie en zondag om 16.30 hoop ik jullie weer in levende lijven te zien en te horen(wel Kessels praten)
    Jullie hebben dus weer niet stil gezeten, wat zal het dadelijk tegenvallen. Of gaan jullie hier verder met mountainebike en bergen(heuveltjes) beklimmen.
    Ik verheug me al op zondag. Goede en gezellige reis terug. Kus Karin.

• 31 Oktober 2008 - 17:13

Johan En Marijke:

Jaja, het zit er nu echt bijna op. Kunnen we jullie verhalen live gaan horen. Tot over een paar dagen en een goede terugreis!

• 31 Oktober 2008 - 18:57

Ingrid:

Hoi Ruud en Jose,

Ik wens jullie alvast een hele goede terugreis!!
    Tot snel,

Groetjes Ingrid

• 31 Oktober 2008 - 20:42

Rian En Roel:

Hej hallo!

Zo, voor jullie nog maar een paar uurtjes eigenlijk in het zuiden van Amerika en dan komt ons koude kikkerlandje weer in zicht... dat zal wel weer wennen zijn. Wij wensen jullie in ieder geval een hele fijne terugreis en geniet nog van de laatste uitzichten aan de andere kant van de wereld. Zijn benieuwd naar jullie verhalen! Spreken snel wat af volgende week, als jullie weer helemaal topfit uitgerust zijn.

Grtz Rian

• 31 Oktober 2008 - 21:03

Tonny:

Tot zondag op schiphol.
    Wij zijn op tijd, jullie ook?
    Maar eerst een goede reis gewenst.
    Kus en knuffel Tonny

• 31 Oktober 2008 - 21:47

Ktje:

Hey!
    Jammer dat t er alweer op zit zeg! Maar ik zie wel dat jullie lijst van de dingen die jullie van Nederland missen langer is als die van zuid-amerika...
    Een hele fijne terugreis, en dan zien we ons snel weer!
    Grxz Karin (en Jimmy)

• 01 November 2008 - 10:13

Laura En Niels:

We hebben genoten van jullie mooie verhalen en foto's. Zijn benieuwd naar de live verhalen. Een goeie reis en tot gauw weer in het koude nederland!

xx Laura en Niels