Eerste berichtje Peru - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Ruud en Jose - WaarBenJij.nu Eerste berichtje Peru - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Ruud en Jose - WaarBenJij.nu

Eerste berichtje Peru

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Jose

01 September 2008 | Peru, Huaraz

Hier is het dan het eerste berichtje uit Peru.
Na veel gereis en lang in de bussen zitten, zijn we eindelijk aangekomen in Huaraz, 3091 meter hoogte.
In totaal hebben we drie dagen gereisd. Waarvan twee volledig en op een dag hebben we genoten aan de kust.

De eerste reisdag (30 augustus) hebben we de grens gepasseerd. Het verliep allemaal soepel, behalve het visum voor José. De grensbeamte vroeg hoeveel dagen we in Peru wilden blijven. José antwoordde: mas o menos un mes (1 maand). Waarop de beamte 30 dagen in het paspoort schreef. Ruud vroeg toen of het niet mogelijk was om langer te blijven. Waarop de man antwoordde: jij wel, voor haar niet meer (Heuj, dat wordt echt gezellig..., niet dus). Zij moet een nieuw toeristenformulier, nieuwe stempel, vijf dollar, moeilijk, moeilijk.
Ruud zijn paspoort is dan aan de beurt. Hoeveel dagen Ruud wil blijven. Ruud wil vijftig zeggen, maar zegt per ongeluk cinco. uhh Daarna ochenta (80) uhh... De man kijkt vermoeid en kliedert 180 in het paspoort. Nog maar eens netjes vragen of het voor José ook kan. De man wenkt een keer met zijn vinger en maakt zo van 30 dagen in het paspoort 180, geen nieuw toeristenformulier, geen geld, alleen een vermoeide lach. Gracias señor.

De tweede reisdag hebben we na vier uurtjes onderbroken aan de kust. Hier hebben we een paar uurtjes surfles genomen. Nooit gedacht dat het zo cool zou zijn. We hadden een supervriendelijke surfdude als instructeur. Echt een surftype, relax, breath slowly.
Het surfen ging goed. Of ja, bij José ging het vanaf het begin goed, Ruud had wat moeite met zijn evenwicht. Maar uiteindelijk lukte het ons allebei om op het bord te blijven staan. Echt gaaf.

Vandaag zijn we naar Huaraz gereisd. Een ritje van 200 km, 9 uur. Toen we dit in onze Lonely Planet lazen vroegen we ons af hoe kan een bus hier 9 uur over doen? Dus een gemiddelde van minder dan 25 km per uur.
Onderweg kwamen we hier echter snel genoeg achter. Ongeveer 6 uur hebben we over een zandweg gereden, die niet breder was dan de bus zelf. En er kwamen wel tegenliggers! Maar met een beetje manouvreren, terugzetten en toeteren is het toch allemaal gelukt.
Halverwege was het toch wel spannend. De buschauffeur en zijn hulpje stapten uit om 100 meter verderop stenen en zand van de weg te scheppen. Wat bleek: door een kleine aardverschuiving was er puin op de weg terecht gekomen, waardoor de bus niet meer onder de overhangende rotsen doorkon. De passage was dus ook het betere centimeterwerk. Waarbij José aan het raampje zat te genieten van de afgrond...
Maar al met al was zelfs deze busreis een ware attractie door een prachtig mooi landschap en witte bergtoppen.

Nu gaan we een paar daagjes acclimatiseren en genieten van de omgeving. Over een paar dagen gaan we een trektocht lopen van een aantal dagen.

Jullie horen van ons.

Groetjes,
Ruud en José

• 02 September 2008 - 12:49

Elma Beurskens:

zo lekker sportief bezig jullie. Mag Jose nu 180 dagen blijven en Ruud maar 80 ?????/

• 02 September 2008 - 19:31

Pierre En Tonny:

haa leuke verhalen maar spaanse getallen vallen nog niet mee zo te horen
    wel avontuurlijk. als jose zo rustig in de afgrond kan blijven kijken dan gaat het nog wel goed met jullie.
    peruaanse bussen zijn dus het tegenovergestelde van nederlandse (duur en saai).
    Vraag wordt wel welke sport jullie gaan beoefenen als jullie thuis zijn. paardrijden duiken surfen wandelen
    bussen ?? als je maar plezier met elkaar houdt.
    fijne wandeling in de bergen in peru.
    komt de foto van de afgrond ook nog? hier in zwitserland alles oke, ook het weer.
    groetjes kus en knuffek

• 02 September 2008 - 20:05

Berty:

Wat een avonturen en gelukkig de busreis ook weer goed doorstaan.Veel succes met jullie trektocht en vergeet vooral niet om mooie kiekjes te maken
    Groetjes Hans en Berty

• 03 September 2008 - 11:47

Tanay:

Wat ein avonturen zèk,wat ein verhaole, gelökkig is dèt gedeuns met paspoorte good aafgeloupe.
    Ich wins ug vaerder hiel vuül plezeer tiédens ugge trèktoch.

Groetjes Tanay

• 03 September 2008 - 12:18

Karla:

zo te horen hebben jullie weer leuke avonturen beleefd!
    jose was die surfdude ook echt een surfdude(knap bedoel ik daarmee, haha)

veel plezier nog!xxx

• 03 September 2008 - 12:21

R&B:

en nu maar genieten van Peru!!!
    zetten jullie snel wat kleurijke foto's op de site..vindt ik altijd zo mooi, in peru heeft de bevolking toch van die vrolijk gekleurde gewaden aan?
    als je plek hebt in je rugzak...en vrolijk gekleurde hangmat aub!!
    haha
    geniet maar lekker..
    Ruth & Bert

• 03 September 2008 - 14:24

Karin:

Spaans blijkt nog wat moeilijk tegaan. Wat aardig van de beambte dat jullie nu 180 dagen kunnen blijven.Wat betreft de afgrond, dat was iets voor Henk.Geniet van de omgeving en hoop dat er gauw wat foto's komen.Veel plezier als jullie aan die trektocht beginnen en kijk uit als er een vrouw met een mes komt.
    Kus en knuffel Karin.

• 03 September 2008 - 15:27

Frank OBeerfles:

Leuk jullie vorderingen te lezen!
    Wel praktisch zo'n grensbeambte...

Loop ze! En pas op voor dames met messen.

Groeten,
    De Otjes

• 03 September 2008 - 19:15

Henk:

Hoi Jose en Ruud,
    Prachtige avonturen, nu wordt Peru onveilig gemaakt. Ik denk dat wij als trouwe volgerscaravan langzaamaan weer eens toe zijn aan een paar foto's. Om te beginnen ter controle of jullie er nog goed uitzien en ten tweede ter ondersteuning van jullie verhalen. Groetjes pap

• 04 September 2008 - 11:11

Ingrid:

Hoi Ruud en José.

Na een tip van Laura op jullie site terecht gekomen. Dus ik heb vandaag (onder werktijd) maar even alle verhalen doorgelezen!
    Wat jullie al allemaal gezien en gedaan hebben klinkt super!
    Heel veel plezier nog en vanaf nu hou ik het bij!

Groetjes Ingrid

• 04 September 2008 - 13:00

John En Marcia:

Zo te horen vervelen jullie je niet en maken jullie er een echt avontuur van. Geweldig. Jammer voor de sjaopkes dat jullie dus nog 180 dagen in Peru verblijven.

Wij zien er naar uit om alle details te horen van jullie avontuur:)

Veel plezier,

John en Marcia

• 04 September 2008 - 17:57

Hélène:

Zo hé, wat een reis. Maar goed dat jullie van die eerlijke snoetjes hebben, dan krijg je bij de douane ook snel wat regeld. Maar geniet nu maar van Peru, want ook dit land moet machtig mooi zijn, zeggen ze.
    Veel plezier.
    Groetjes Mat & Hélène

• 04 September 2008 - 18:42

Karin:

Hoi Jose en Ruud,
    Bedankt voor het berichtje.
    Heel veel plezier de komende 4 dagen in de bergen en zorg dat jullie zondagavond met heel veel foto's terug komen. Kijk goed uit en tot gauw.
    Kus Karin

• 04 September 2008 - 19:33

Harold:

Hey Ruud en José,
    Leuk te lezen dat jullie t zo super hebben daar. Het surfen daar lijkt me zelf ook super. Ik vind het leuk jullie avonturen te lezen over hoe t jullie bevalt en wat jullie allemaal meemaken. Veel plezier nog en groetjes.

• 05 September 2008 - 15:03

Bert:

Ja,ja de kaart lag vandaag bij ons in de bus! Hartstikke bedankt en geniet er nog van!

• 07 September 2008 - 09:00

Tanja Jeurissen:

Ha José en Ruud,
    Niet echt 180 dagen wegblijven hè. Ronald krijgt een hartverzakking als hij jou nog langer moet missen José...hij praat nu al bijna nergens anders meer over, haha! Ontzettend leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven en ondernemen. Geniet ervan!!
    Groetjes Tanja en dames 1