Salkantay naar Machu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Ruud en Jose - WaarBenJij.nu Salkantay naar Machu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Ruud en Jose - WaarBenJij.nu

Salkantay naar Machu Picchu

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Jose

23 September 2008 | Peru, Cusco

De afgelopen vijf dagen zijn we weer flink in de weer geweest in de bergen. We hebben namelijk de Salkantay-trek naar Machu Picchu gelopen. Een mooie vijfdaagse wandeltocht door zeer verschillende landschappen.
De eerste dag was een rustige wandeling, zo´n 1000 meter geklommen in een droog landschap. De camping was op ongeveer 3800 meter gelegen tussen twee gletschers, die natuurlijk een prachtig uitzicht verzorgden.
De tweede dag was de zwaarste dag, waarin we weer eens om 4 uur uit onze slaapzak gehaald werden voor een wandeltocht van ongeveer 10 uur. Deze dag moest de hoogste pas van de wandeling overwonnen worden. Een pas van maar liefst 4600 meter, met links en rechts besneeuwde toppen. Wederom weer een erg mooi, gevarieerd landschap.
De derde en vierde dag ging het richting jungle, waardoor het landschap veranderde van droog, besneeuwde toppen en vergezichten in een vochtig, bossig landschap vol met mooie en vreemde planten. De dieren veranderden van koeien en lama´s in spinnen, slangen en muggen en insecten. Deze waren erg hardnekkig. Zelfs met insectenspray werd je helemaal lek geprikt. Het leek wel alsof ze deze spray lekker vonden... Maar ach ja, je moet er iets voor over hebben!
De vijfde dag was de indrukwekkendste dag. De creme-de-la-creme, ja, ja... Eindelijk Machu Picchu! Wat een geweldige ´stad´!
Maar voordat we daar aankwamen, moesten we eerst nog om half 5 ´s ochtends nog meer dan 1000 trappen op. Om vervolgens in Machu Picchu aan te komen en nog meer trappen te moeten beklimmen... (Je zou bijna een hekel krijgen aan de Inka´s). Maar even zonder gekheid, Machu Picchu was zeer de moeite waard. Voor degene die het niet weten: Machu Picchu is een verloren Incastad hoog in de bergen (2500 meter). Omdat de Spanjaarden deze stad nooit hebben kunnen ontdekken (er zijn vier wegen naar Machu Picchu, deze zijn door de laatste Inca-koning allemaal verwoest) is deze stad bewaard gebleven. De Spanjaarden hebben namelijk veel Inca-bouwwerken verwoest in de rest van het land.
Tegenwoordig is Machu Picchu mooi gerenoveerd en een echte toeristische trekpleister. Jaja, inclusief Japanners, het flitste ons om de oren...
Natuurlijk hadden we na de vele trappen naar Machu Picchu en in Machu Picchu nog niet genoeg van alle trappen en besloten we ook nog naar Wayna Picchu te lopen: een berg die een paar honderd meter boven Machu Picchu uitsteekt en een prachtig uitzicht verzorgt over deze stad.
Uiteraard hebben we in de middag deze mooie dag afgesloten met een echt Peruaans pilsje, hmmm, het was lekker.

We hebben dus weer een prachtige tocht gemaakt, waarin we weer een heleboel mensen hebben leren kennen. Echt leuk om zo met verschillende nationaliteiten in een groep een tocht te maken.
We hebben trouwens ook erg veel geluk gehad met het weer. Ondanks het hier het begin van het regenseizoen is, hebben wij de afgelopen dagen elke dag zon gehad. Op een dag na waarop in de middag twee druppels regen vielen en in de nacht flink plenste. Maar ja, dat maakt niets uit.

De plannen voor de komende dagen hebben we nog niet gemaakt. Vandaag gaan we lekker uitrusten en kijken wat de mogelijkheden nog zijn hier. Die zijn er overigens genoeg. Waarschijnlijk zetten we donderdag foto´s op internet, zodat jullie ook mee kunnen genieten van onze tochten.

Oké, dat was ie weer. We gaan nu lekker lunchen.

Tot over een paar dagen.

Groetjes Ruud en José

• 23 September 2008 - 17:44

Wilke & William:

Heey Ruud en José,

Hier hebben we net het avondeten gehad. Pfff, jullie zijn wel echte bikkels. Wat een tochten allemaal en dan zo vroeg het bed uit. Het is wel optimaal genieten van deze tijd, supermooi hoor! Ben benieuwd naar de foto's! Nog veel plezier de komende dagen! We horen graag van jullie nieuwe plannen!

Groetjes W+W

• 23 September 2008 - 17:51

Hélène:

Ha globetrotters,

Zo, dat was weer een leuk tripje als ik het verslag zo lees. Erg leuk beschreven, ik ben benieuwd naar de foto's. Succes met jullie verdere planning!
    Groetjes (ook van Mat) Hélène

• 23 September 2008 - 19:27

Luuk:

Zozo dat is weer een hele ervaring rijker. Wat een belevenissen allemaal, super!!! Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's
    succes en veel plezier.
    gr's luuk

• 23 September 2008 - 19:53

Rian En Roel:

Hej mensen van het goede leven,

Dat klinkt weer veelbelovend zo'n tocht naar de Machu Picchu. Ik ken het wel van plaatjes en foto's maar in het echt is het natuurlijk een overweldigend bouwwerk! Lijkt me echt supergaaf om ook eens een keer te zien, maar die trappen en bergen enzo...hihi:-)
    Nog heel veel plezier en we wachten met smart op die mooie huiskamerfoto's!

Groetjes Rian en Roel

• 23 September 2008 - 20:03

Pierre:

hoi lopers hoe is het nog met de schoenzolen na al dat wandelen en traplopen.fijn dat de verhalen enthousiast blijven klinken en dat jullie nog volop plannen
    maken.
    hoop dat Bolivia toch nog kan. jose had zich daar toch vooral op verheugd?
    het is wel een wonderlijke wereld daar als koeien veranderen in spinnen en slangen;als jullie nog honden tegenkomen die veranderen in rolmopsen moet je me toch eens laten weten hoe ze dat
    ze dat doen.dan kan ik dat trucje hier ook toepassen.hou ons op de hoogte van de planning en blijf vooral van alles genieten.

• 23 September 2008 - 20:20

Karin:

Hoi bergbeklimmers,
    Wat een avontuur weer. Wat zullen jullie goed getraind thuis komen met aardig wat spierontwikkeling in de benen.Ik ben benieuwd naar de foto's zeker die van de Machu Picchu. Volgens het schrijven van jullie lijkt het me en hele mooie stad. Rust maar lekker uit en ik lees wel weer wat jullie plannen nu worden. Heel veel plezier en geniet van de omgeving en de natuur. Schitterend. Groeten en knuffel Karin.

• 24 September 2008 - 17:41

Henk:

Het zal wel vreselijk leuk zijn zo'n wandelingen op het dak van de wereld. Als jullie terug zijn is het behelpen met de mussenberg, sterreberg en de winterbedding van de maas. Ook leuk. Klimaatwisselingen vallen hier ook wel mee. Rust maar eens lekker uit.

• 24 September 2008 - 20:34

Han:

Hoi Ruud en José, het komt weer helemaal boven als ik jullie verhalen lees. Wij kwamen Machu Picchu binnen via de Zonnepoort dus van bovenaf, hebben jullie misschien wel zien liggen vanaf Wayna Picchu ligt aan de overkant. Ook de onmogelijke vetrektijden in de ochtend herken ik. Maar het is wel genieten. Nabij Cusco heb je ook nog de Heilige vallei met de diverse Inca tempels, een hele mooie omgeving. Dragen de porters nog steeds teenslippers? of is dit anno 2008 verleden tijd. groetjes ook names Ton, Han